tisdag, september 01, 2009

Västerås Nyheter....

Tre barn på Centrallasarettets avdelning 69 för nyfödda sjuka och för tidigt födda barn har dött efter att ha smittats av en multiresistent bakterie. Ytterligare tre barn bar på bakterien.

Det dem säger är :

Bakterien är en sort som även utan att ha blivit resistent kan vara farlig för infektionskänsliga. Föräldrar som har barn på sjukhuset bör inte oroa sig enligt klinikchefer.
– Vi har tagit prover och smittan finns inte kvar, så vi gör bedömningen att man inte behöver oroa sig.

Det här är vad någon skrev:

Ska vi vara lugna när tre spädbarn har dött? Jag ska snart ha barn, och inte blev jag lugn av det iaf.
Tänk om bakterien har spridit sig? Tänk om det händer med mig? Min bebis?
Hoppas verkligen att bakterien är borta och att inga fler bebisar dör!
Detta är ju hemskt!

En läkare säger:

Alla händelser som innebär skador och dödsfall och som är kopplade till smitta och smiddspridning är oacceptabla. Det säger smittskyddsläkare Jan Smedjegård vid Centrallasarettet i Västerås.

Jag är inte förvånad det västerås vi pratar om.
Det riktigt hemskt att dem kan låta nått sånt hända.
Båda mina döttrar är födda där.
Jag hört mycket om sjukhusen i västerås och egna erfarenheter.
dem håller väldigt lågt standard.

1 kommentar:

Bahlool sa...

Roliga är att de på texttv hävdade att de hade bra hygien..sen några timmare senare på nyheterna då sa någon att de måste haft dålig hygien..mkt skitsnack och som vanligt vill ingen ta ansvar för det.
Jag tycker att det är en stor nyhet och en allvarlig sak när tre små barn död på ett sjukhus i Sverige...men jag har så många v änner alla klagar på sjukvården i Sverige..